Bemötandeguiden
Bemötandeguiden
"Alla människor vill uppleva ett bra bemötande."
Bra möten ger ökad delaktighet, bättre omhändertagande och ökad livskvalitet för
dina patienter. För att uppnå en öppen dialog under mötet med patienterna är det
viktigt att stämningen är positiv och trygg. Ett tänkvärt talesätt är att ”bemöta andra
som jag själv vill bli bemött”.
Denna bemötandeguide ger vägledning för dig som möter patienter med psoriasis
och psoriasisartrit. Här ger vi som lever med psoriasis tips på vad du bör tänka på
för att uppnå ett optimalt bemötande.
Före mötet
Reflektera en stund över patienten du ska träffa.
• Vad vet du om patienten? Har du träffat patienten tidigare?
• Vad är viktigt för just den här patienten gällande dennes psoriasis? Tänk på att ingen person är den andra lik.
• Är det någonting du behöver följa upp från tidigare möten?
När ni möts
Sjukdomen påverkar både på och under ytan – se hela personen du har framför dig.
• Inled med att fråga hur patienten mår.
• Fortsätt gärna med frågan ”vad är viktigt för dig idag?”
– Med denna fråga visar du att det är patienten som står i fokus.
• Visa empati, förståelse och framförallt intresse.
• Vänd dig mot din patient och inte mot dennes medföljande när du pratar.
• Efterfråga samsjuklighet såsom besvär från rörelseapparaten samt oro och nedstämdhet.
• Fråga gärna om invers psoriasis. Många vågar inte berätta att de har psoriasis i underlivet.
• Förklara vikten av patientens ansvar i att följa behandlingen för att uppnå behandlingsmål.
• Säkerställ att patienten tagit till sig och förstått allt ni gått igenom.
Efter mötet
Tänk på att:
• Boka tid för uppföljning och utvärdering av behandlingsmålen
– Genom detta visar du att patientens behandlingsresultat är viktigt och att du har en tydlig plan.
• Remittera din patient vid behov. Exempelvis säger SSDVs riktlinjer att alla barn och ungdomar med
psoriasis ska remitteras till specialist.